top of page
  • Zdjęcie autoraYurii Leventsev

ZSD: Jak Lokalni Producenci Energii Słonecznej Wykorzystują Zamknięte Systemy Dystrybucyjne

Zaktualizowano: 19 sty


Na ilustracji przedstawiono skomplikowaną sieć połączonych budynków i dróg, które centrują się wokół dużego okrągłego logo z napisem "ZSD" oraz mniejszym podpisem "Zamknięte System Dystrybucyne". Wokół tego centralnego punktu rozmieszczone są trójwymiarowe budynki, każdy z różnymi logo lub nazwami na ich dachach. Te budynki są połączone siecią dróg, które przypominają autostrady lub drogi szybkiego ruchu. Na niektórych drogach znajdują się również mniejsze ikony, takie jak samochody, znaki drogowe czy strzałki kierunkowe. Cała ilustracja ma schematyczny, ale jednocześnie detaliczny charakter, przedstawiając skomplikowany system lub sieć powiązań.

W świecie, gdzie zrównoważony rozwój i ekologiczna świadomość zdobywają na znaczeniu, produkcja energii słonecznej staje się coraz bardziej popularna. Polska, rozpoznając te zmiany, zdecydowała się na wprowadzenie Zamkniętych Systemów Dystrybucyjnych (ZSD), aby zminimalizować obciążenia regulacyjne dla małych operatorów sieci dystrybucyjnych.

Co to jest Zamknięty System Dystrybucyjny?


Zamknięte Systemy Dystrybucyjne (ZSD) to specjalne sieci elektryczne, które działają niezależnie od głównego systemu dystrybucji energii. Można je porównać do prywatnych mini-sieci elektrycznych, które obsługują konkretny obszar, jak fabryka czy osiedle mieszkaniowe, i nie są bezpośrednio połączone z główną siecią energetyczną kraju. Dzięki temu, obszary obsługiwane przez ZSD mogą mieć bardziej stabilne dostawy prądu i lepszą kontrolę nad swoim zużyciem energii. W skrócie ZSD to jakby „prywatna sieć elektryczna” dla konkretnego miejsca.


ZSD jest doskonałą platformą dla przedsiębiorców, którzy zainwestowali w fotowoltaikę. Umożliwiają oni lokalnym producentom energii słonecznej dystrybucję wytworzonej energii bezpośrednio do konsumentów w ich lokacjach, takich jak biura, magazyny czy galerie handlowe. Ten model nie tylko ułatwia proces dystrybucji energii, ale także zachęca do inwestowania w zielone technologie.


Dzięki tej inicjatywie, właściciele nieruchomości mogą teraz korzystać z energii słonecznej produkowanej na miejscu, co znacznie obniża koszty energii i wspiera lokalną gospodarkę. ZSD otwiera nowe możliwości dla przedsiębiorstw fotowoltaicznych, umożliwiając im przekazywanie nadwyżki energii bezpośrednio lokalnym konsumentom.


Wprowadzenie ZSD w Polskim prawie energetycznym to krok w stronę bardziej zrównoważonego i efektywnego systemu energetycznego, który umożliwia lokalnym producentom energii słonecznej przyczynienie się do zielonej rewolucji w kraju.


Jakie są korzyści z wdrożenia Zamkniętych Systemów Dystrybucyjnych dla małych operatorów sieci dystrybucyjnych?

Wdrożenie Zamkniętych Systemów Dystrybucyjnych (ZSD) w Polsce przynosi szereg korzyści dla małych operatorów sieci dystrybucyjnych, w tym:


Ulga regulacyjna: ZSD zmniejszają obciążenia regulacyjne dla małych operatorów, co sprawia, że ​​mogą oni prowadzić działalność dystrybucyjną w sposób bardziej efektywny i mniej kosztowny.

Samowystarczalność energetyczna: Operatorzy mogą produkować i dystrybuować energię lokalnie, co może prowadzić do niższych kosztów i większej niezawodności dostaw energii.


Wsparcie dla energetyki odnawialnej: Ułatwia to małym operatorom wdrażanie rozwiązań z zakresu energetyki odnawialnej, takich jak energia słoneczna lub wiatrowa, co przyczynia się do zrównoważonego rozwoju energetycznego.


Jakie są wymagania prawne związane z funkcjonowaniem Zamkniętych Systemów Dystrybucyjnych w Polsce?


Wymagania prawne dotyczące funkcjonowania Zamkniętych Systemów Dystrybucyjnych (ZSD) w Polsce obejmują spełnienie kryteriów określonych w ustawie Prawo energetyczne. Należą do nich ograniczenia geograficzne, gdzie taki system powinien znajdować się na ograniczonym obszarze lub być miejscem świadczenia usług z liczbą odbiorców w gospodarstwach domowych nie przekraczającą 100. Istotne jest również techniczne zintegrowanie procesów eksploatacji lub wytwarzania dokonywanych przez użytkowników tego systemu. Alternatywnie, 50% ilości dystrybuowanej rocznie energii powinna być zużywana przez właściciela lub operatora systemu dystrybucyjnego, lub przedsiębiorstwa z nim powiązane. Proces uzyskania statusu ZSD obejmuje złożenie wniosku do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) przez operatora sieci dystrybucyjnej, który posiada koncesję na dystrybucję energii elektrycznej. Dodatkowo, operator musi przedstawić pierwszą taryfę do zatwierdzenia przez Prezesa URE. Jeżeli wszystkie kryteria są spełnione, decyzja o przyznaniu statusu ZSD jest wydawana na maksymalnie 10 lat, chyba że koncesja na dystrybucję energii lub decyzja o wyznaczeniu operatora jest na krótszy okres – wtedy decyzja jest dostosowana do tego czasu. Ważne jest, że zaprzestanie spełniania choćby jednego z wymogów skutkuje uchyleniem statusu ZSD.


Jakie są różnice między otwartymi a zamkniętymi systemami dystrybucyjnymi?


Otwarte i Zamknięte Systemy Dystrybucyjne różnią się pod względem regulacji, struktury i celu:


Regulacje: ZSD cieszą się pewnymi ulgami regulacyjnymi, które mają na celu ułatwienie małym operatorom dostarczanie energii bez konieczności spełniania wszystkich wymogów standardowych dla sektora energetycznego. Dzięki temu, ZSD mogą być bardziej elastyczne w dostosowywaniu się do lokalnych potrzeb.


Struktura: Gdy otwarte systemy dystrybucyjne posiadają rozbudowaną infrastrukturę i są zdolne do obsługiwania dużej liczby odbiorców na szerokim obszarze, ZSD są ograniczone terytorialnie. Są one często skoncentrowane w określonych lokalizacjach, takich jak obszary przemysłowe, kampusy czy tereny produkcyjne, i dostosowane do specyficznych potrzeb tych obszarów.


Cel: ZSD są często tworzone w odpowiedzi na konkretne potrzeby energetyczne konkretnych podmiotów lub obszarów. Mogą one na przykład dostarczać energię do zakładów produkcyjnych, które mają specjalne wymagania energetyczne. W przeciwieństwie do tego, otwarte systemy dystrybucyjne są dedykowane do ogólnego dostarczania energii dla szerokiej gamy odbiorców, niezależnie od ich specyficznych potrzeb, i są prowadzone przez podmioty, które specjalizują się w dystrybucji energii na dużą skalę.


Jakie instytucje lub organy regulacyjne są zaangażowane w nadzorowanie i zarządzanie Zamkniętymi Systemami Dystrybucyjnych?


W Polsce głównym organem regulacyjnym odpowiedzialnym za nadzorowanie i zarządzanie Zamkniętymi Systemami Dystrybucyjnymi (ZSD) jest Urząd Regulacji Energetyki (URE), którego prezes podejmuje decyzje o przyznaniu statusu ZSD. URE monitoruje zgodność z regulacjami prawnymi, a także zajmuje się przyznawaniem koncesji i rejestracją podmiotów w sektorze energetycznym. Właściwe organy lokalne i regionalne mogą także być zaangażowane w proces regulacyjny, w zależności od konkretnych ustaw i przepisów dotyczących energetyki w danym regionie.


Jak ZSD mogą wpłynąć na rozwój energetyki odnawialnej, zwłaszcza w kontekście produkcji energii słonecznej i wiatrowej?

Zamknięte Systemy Dystrybucyjne (ZSD) to specjalne sieci, które pomagają w dystrybucji energii, głównie w określonych lokalizacjach, takich jak tereny przemysłowe. Te systemy mają wiele zalet, które mogą wspierać rozwój energetyki odnawialnej, czyli takiej, która bazuje na naturalnych źródłach energii jak słońce czy wiatr. Wyjaśniamy poniżej, jak to działa:

  1. Lokalna Produkcja i Dystrybucja: Dzięki ZSD, jeśli ktoś na przykład postawiłby na swojej działce farmę wiatrową lub panele słoneczne, mógłby sprzedawać nadmiar energii swoim sąsiadom. To zachęca ludzi do inwestowania w te technologie.

  2. Efektywność Energetyczna: Energia przemieszczając się na duże odległości traci część swojej mocy. Dzięki ZSD, która działa lokalnie, mniej energii się marnuje, co jest bardziej ekonomiczne i ekologiczne.

  3. Zwiększenie Niezawodności Sieci: Jeśli w danym regionie jest kilka źródeł energii (np. kilka farm wiatrowych), awaria jednego z nich nie spowoduje braku prądu w całej sieci. Dzięki temu mamy pewność, że prąd w gniazdku zawsze będzie.

  4. Łatwiejszy Dostęp do Sieci: Małe elektrownie słoneczne czy wiatrowe, dzięki ZSD, mogą łatwiej "podłączyć się" do ogólnego systemu i dostarczać energię innym. To może przekonać więcej osób do stawiania takich instalacji.


Podsumowując, ZSD to narzędzie, które może pomóc Polsce stać się bardziej "zieloną" i niezależną energetycznie, szczególnie jeśli chodzi o energię słoneczną i wiatrową.


Jakie są potencjalne wyzwania i ograniczenia związane z wdrożeniem i funkcjonowaniem Zamkniętych Systemów Dystrybucyjnych?


Wdrożenie i funkcjonowanie Zamkniętych Systemów Dystrybucyjnych (ZSD) może wiązać się z różnymi wyzwaniami i ograniczeniami:


Złożoność regulacyjna: ZSD muszą spełniać specyficzne wymogi prawne, co może być trudne dla operatorów bez odpowiedniego doświadczenia lub zasobów.

Inwestycje początkowe: Potrzeba znacznych inwestycji w infrastrukturę, co może być barierą, szczególnie dla mniejszych operatorów.

Zarządzanie siecią: Wymaga kompetencji technicznych i operacyjnych do efektywnego zarządzania systemem dystrybucyjnym.

Integracja z istniejącą infrastrukturą: Może być wyzwaniem zintegrowanie ZSD z istniejącą infrastrukturą energetyczną.

Akceptacja społeczna i świadomość: Możliwość braku zrozumienia lub akceptacji ZSD przez konsumentów lub inne zainteresowane strony.

Zmiany w przepisach prawnych: Ewentualne przyszłe zmiany w regulacjach mogą wpłynąć na funkcjonowanie ZSD.


Jak ZSD wpłynęły na rynek energii w Polsce od czasu ich wprowadzenia?

Zamknięte Systemy Dystrybucyjne (ZSD) zostały wprowadzone do obrotu prawnego w Polsce 3 lipca 2021 roku, na mocy nowelizacji Prawa Energetycznego z 20 maja 2021 roku​​. Wprowadzenie ZSD miało na celu pozytywne oddziaływanie na rynek energii w Polsce, zgodnie z wyjaśnieniem Ministerstwa Energii. ZSD miały być odpowiedzią na rozwój specjalnych stref ekonomicznych, kompleksów handlowych, centrów biurowych, wydzielonych osiedli mieszkaniowych oraz innych miejsc świadczenia usług wspólnych, które łącznie obsługują wiele tysięcy nowych odbiorców energii elektrycznej.


Jednym z głównych celów wprowadzenia ZSD było złagodzenie obciążeń administracyjnych dla operatorów systemów dystrybucyjnych. Wcześniej, wiele systemów, które mogłyby zostać uznane za dystrybucyjne, nie uzyskiwało takiego statusu z obawy przed wysokim stopniem obciążeń administracyjnych ciążących na operatorach. Ta sytuacja prowadziła do tego, że odbiorcy energii elektrycznej znacznie łatwiej udostępniali media swoim pododbiorcom na zasadzie refaktury i obciążali ich kosztami dostarczania mediów. W rezultacie, pododbiorcy, głównie mali i średni przedsiębiorcy byli pozbawieni swoich podstawowych praw, na przykład prawa do zmiany sprzedawcy, i ponosili znacznie wyższe koszty niż te, które ponosiliby w przypadku wprowadzenia instytucji ZSD​


bottom of page